Taloushallinnon ulkoistamiseen osaavalle tilitoimistolle voi olla monta syytä. Osa hakee
kustannustehokkaita perusrutiineja, osa helppoutta tuurausten järjestelyyn tai loma-aikoihin. Jotkut eivät halua itse investoida järjestelmiin tai edes miettiä mikä niistä olisi paras käytännössä. Moni haluaa ulkoistaa vaativan lainsäädännön osaamisen. Tai sitten osaamista ja intoa taloustoiminnon johtamiseen ei ole.
Usein syynä on myös se, että halutaan itselle taloushallintotiimi, jossa on näkemystä useammalta ihmiseltä ja erilaista kokemustaustaa. Samalla saadaan itselle ryhmässä keksimisen voimaa.
Mielestäni uuden keksiminen ja olemassa olevien rutiinien parantaminen on mitä suuremmassa määrin joukkuelaji. Olen hyvin usein todennut käytännössä, että kiperältäkin tuntuva haaste saadaan ryhmässä ratkottua varsin helposti. Yksi keksi palan matkaa, toinen jatkaa siitä ja ryhmänä löydämme hienoja uusia ratkaisuja.
Jokaisella meillä on oma tapamme tehdä töitä ja käyttää järjestelmiä. Looginen ajattelutapakin on yksilöllistä. Siksi itse kullakin on myös taipumus lukkiutua omaan näkemykseen, eikä uusia vaihtoehtoja ole helppo nähdä. ”Näin tämä on aina tehty”, tai ”ei tätä paremmin pysty tekemään”, ovat varsin usein esiintyviä kommentteja, kun asioita tarkastellaan.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaiken voi aina tehdä hiukan paremmin kuin ennen ja että vanha tapa itsessään ei ole syy tehdä niin jatkossa. Helposti tulisi ajatelleeksi, että jokasyksyinen renkaan vaihto kestää noin tunnin verran, eikä sitä juuri pysty tehostamaan. Mutta kun toimintoa oikein viimeiseen saakka hioo, ei neljän renkaan vaihtaminen vie 3 sekuntia enempää.
Kaikessa ei tarvitse päästä formulatasolle, eikä taloushallinnon paremmuutta ratkota sekunnin osia viilaamalla. Mutta taloushallinnossakin on paljon tehostettavaa ja kehitettävää. Totuus myös on, että kun säästetään aikaa, säästetään myös rahaa.
Olemme nyt jo 24 hengen talousosasto, jossa kannustetaan kaikkia tuomaan omia näkemyksiä rohkeasti esiin. Palkitsemme ihmisiämme niistä hienoista ratkaisuista, joilla asiakkaamme rutiinit kehittyvät ja helpottuvat ja joilla he säästävät aikaa ja rahaa. Asiakkaidemme etu on meidän etu.
Jarkko Hakola, toimitusjohtaja